Ariana dla WS | Blogger | X X X

3.12.17

Czekając na Boże Narodzenie 3: Adwent

Dzisiaj wypada I Niedziela Adwentu, więc postanowiłem zrobić mapę przedstawiającą ten oto wyraz w różnych językach europejskich. Ze względu na małą ilość czasu jaką dziś dysponuję spowodowaną innymi czynnościami i obowiązkami, dzisiaj mapa jest okrojona o kraje kaukaskie, arabskie, Izrael, Iran czy Turkmenistan.

Oto ona, w kolorystyce —  a jakże innej — adwentowej.
Edycja 4.12: Prawdopodobnie jest błąd na Rumunii.
Legenda:
różowy — Advent (najczęstsza forma)
szary — brak danych

Wczoraj ponownie uzyskałem wiele opinii na temat transliteracji/transkrypcji z cyrylicy. Wzbogacony o nie postanowiłem dokonać czegoś eksperymentalnego, a mianowicie sporządzić poniższą tabelkę. Niestety, nie znam białoruskiego ani bułgarskiego na tyle, by samodzielnie wypełnić dwie ostatnie rubryki, ani nie mam też innych źródeł, które mogłyby mi w tym pomóc. Wahałem się w przypadku ukraińskiego, czy tam wpisać ł, czy też u, a może w? Wybrałem tą pierwszą opcję.  

Etymologia większości nazw na powyższej mapie ma swoje źródła w łacińskim adventus (przyjście). Sam Adwent rozpoczyna się między 27 listopada a 3 grudnia i jest dla katolików czasem nie tylko przygotowania się do Świąt Bożego Narodzenia, ale także na powtórne przyjście Pana Jezusa na końcu czasów. Niektórzy podejmują na ten czas postanowienia. Jego symbolami są kalendarz adwentowy, wieniec z czterema świeczkami symbolizującymi cztery niedziele i lampion. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dodając komentarz pamiętaj o kulturze osobistej wobec innych użytkowników bloga.